Start z dotacjami

Najczęściej zadawane pytania

Przede wszystkim Klient musi udzielić odpowiedzi na pytania:

  • Jakie są przychody ze sprzedaży za trzy ostatnie pełne lata obrachunkowe (plus rok bieżący), zgodne ze sporządzonymi sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstwa, a jeśli takich nie ma, z innej ewidencji księgowej (np. książki przychodów i rozchodów).
  • Ile osób Państwo zatrudniają. Liczbę zatrudnionych należy wyrazić w tzw. rocznych jednostkach pracy (RJP), odpowiadających liczbie osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie lub w jego imieniu w pełnym wymiarze czasu pracy na dzień dzisiejszy.
  • Czy są Państwo przedsiębiorstwem powiązanym? Przez powiązanie należy rozumieć jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane osobowo lub kapitałowo. W przypadku powiązań proszę o podanie % udziału.

Ważna informacja – wykaz dokumentów oraz informacji do udostępnienia nam w celu wstępnej oceny szans na uzyskanie dofinansowania zawsze wynika ze specyfiki każdego konkursu, a określa go regulamin. Po jego ogłoszeniu będziemy mogli dopiero przygotować ostateczny wykaz dokumentów oraz informacji.

Zależy nam, aby wniosek był sporządzony w sposób profesjonalny i odpowiadający wymaganym kryteriom, bo tylko wtedy będzie mógł uzyskać dofinansowanie w zależności od jego złożoności. Przeciętny czas jego przygotowania to od 2 tygodni do 1 miesiąca.

Będziemy potrzebowali współpracy Klienta przede wszystkim w udzieleniu odpowiedzi na takie pytania jak: innowacyjność rozwiązania czy potencjał rynkowy rozwiązania, problemy oraz zagrożenia spotykane w przedsiębiorstwie w celu opracowania części merytorycznej wniosku. Po stronie Klienta również leży terminowe przekazywanie dokumentacji finansowej do przygotowania przez nas części budżetowej wniosku. Dodatkowo Klient powinien przekazać nam wiedzę o kosztach inwestycji popartych odpowiednimi szacunkami a także dostarczenia specyfikacji zaplanowanych wydatków.

Najprościej rzecz ujmując, pomoc de minimis stanowi wsparcie publiczne dla przedsiębiorstwa. Pojęcie pomocy de minimis wynika z zasady, że pomoc ta powinna być o stosunkowo niskiej wartości, nie zakłócać konkurencji ani nie wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Pomoc de minimis udzielana jest w różnych formach, np: szkolenia; inwestycje; zwolnienia, podatkowe; jednorazowa amortyzacja; pożyczki i kredyty preferencyjne; umorzenie odsetek ZUS i innych.

Poziom wykorzystanej pomocy de minimis ma wpływ na decyzję o przyznaniu dofinansowania. Jeżeli wnioskodawca aplikuje o pomoc de minimis, której wartość – łącznie z kwotą pomocy de minimis otrzymaną przez niego w okresie ostatnich 3 lat podatkowych – przekracza limit 200 tys. EUR, wówczas organ udzielający pomocy ma obowiązek odmówić udzielenia tego wsparcia we wnioskowanej kwocie.

Przede wszystkim Klient musi udzielić odpowiedzi na pytania:

  • Jakie są przychody ze sprzedaży za trzy ostatnie pełne lata obrachunkowe (plus rok bieżący), zgodne ze sporządzonymi sprawozdaniami finansowymi przedsiębiorstwa, a jeśli takich nie ma, z innej ewidencji księgowej (np. książki przychodów i rozchodów).
  • Ile osób Państwo zatrudniają. Liczbę zatrudnionych należy wyrazić w tzw. rocznych jednostkach pracy (RJP), odpowiadających liczbie osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie lub w jego imieniu w pełnym wymiarze czasu pracy na dzień dzisiejszy.
  • Czy są Państwo przedsiębiorstwem powiązanym? Przez powiązanie należy rozumieć jednostki gospodarcze, które są ze sobą powiązane osobowo lub kapitałowo. W przypadku powiązań proszę o podanie % udziału.

Ważna informacja – wykaz dokumentów oraz informacji do udostępnienia nam w celu wstępnej oceny szans na uzyskanie dofinansowania zawsze wynika ze specyfiki każdego konkursu, a określa go regulamin. Po jego ogłoszeniu będziemy mogli dopiero przygotować ostateczny wykaz dokumentów oraz informacji.

Zależy nam, aby wniosek był sporządzony w sposób profesjonalny i odpowiadający wymaganym kryteriom, bo tylko wtedy będzie mógł uzyskać dofinansowanie w zależności od jego złożoności. Przeciętny czas jego przygotowania to od 2 tygodni do 1 miesiąca.

Będziemy potrzebowali współpracy Klienta przede wszystkim w udzieleniu odpowiedzi na takie pytania jak: innowacyjność rozwiązania czy potencjał rynkowy rozwiązania, problemy oraz zagrożenia spotykane w przedsiębiorstwie w celu opracowania części merytorycznej wniosku. Po stronie Klienta również leży terminowe przekazywanie dokumentacji finansowej do przygotowania przez nas części budżetowej wniosku. Dodatkowo Klient powinien przekazać nam wiedzę o kosztach inwestycji popartych odpowiednimi szacunkami a także dostarczenia specyfikacji zaplanowanych wydatków.

Najprościej rzecz ujmując, pomoc de minimis stanowi wsparcie publiczne dla przedsiębiorstwa. Pojęcie pomocy de minimis wynika z zasady, że pomoc ta powinna być o stosunkowo niskiej wartości, nie zakłócać konkurencji ani nie wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Pomoc de minimis udzielana jest w różnych formach, np: szkolenia; inwestycje; zwolnienia, podatkowe; jednorazowa amortyzacja; pożyczki i kredyty preferencyjne; umorzenie odsetek ZUS i innych.

Poziom wykorzystanej pomocy de minimis ma wpływ na decyzję o przyznaniu dofinansowania. Jeżeli wnioskodawca aplikuje o pomoc de minimis, której wartość – łącznie z kwotą pomocy de minimis otrzymaną przez niego w okresie ostatnich 3 lat podatkowych – przekracza limit 200 tys. EUR, wówczas organ udzielający pomocy ma obowiązek odmówić udzielenia tego wsparcia we wnioskowanej kwocie.

Poradniki

Horyzont Projekt

Jak zacząć korzystać z dotacji?

Podręcznik krok po kroku Chcesz rozwinąć swój biznes lub założyć własną firmę? Dotacje – zarówno
- 2025-06-17
Horyzont Projekt

Dlaczego powstał newsletter?

Warto trzymać rękę na pulsie!Newsletter, który daje przewagęW Horyzont Projekt ruszyliśmy z bezpłatnym newsletterem Dotacje
- 2025-06-17
Horyzont Projekt

Sprawdź szanse na dotacje

Chcesz dowiedzieć się, czy Twój projekt ma szansę na dofinansowanie w aktualnym konkursie? W Horyzont
- 2025-06-17